Følg oss på:

Følg oss på Twitter

Nedringt av telefonselgere?

Her fr du vite mer om hvordan du kan reservere deg mot dette og slippe en postkasse overfylt av reklame.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 24.april 2006 kl 15:44

Du kan reservere deg mot telefonselgere ved å ringe Brønnøysundregistrene på telefon 75007503 eller gå inn på hjemmesiden deres. Sjekk peker nederst i artikkelen.

Denne reservasjonen vil også gjelde adressert reklame. Selskaper som driver denne formen for salg/markedsføring må oppdatere sitt telefon og adresseregister fire ganger pr. år. Det kan derfor i verste fall ta tre måneder før reservasjonen begynner å gjelde. Dersom du til tross for reservasjonen får adressert reklame kan du klage til Datatilsynet.

Du som også ønsker å bli kvitt den uadresserte reklamen i postkassa, kan gå til nærmeste postkontor og hente klistremerket "Uadressert reklame - nei takk". Vær klar over at et slikt merke på postkassa innebærer at du også går glipp av en del informasjon fra offentlige instanser, slik som for eksempel meldinger om stenging av lokale postkontor.

Hva gjør du hvis du mottar en vare du ikke har bestilt?
1. Gi melding til selger at faktura ikke vil bli betalt.
Dette bør gjøres skriftlig. Du kan finne et ferdig brev på Forbrukerrådets klageveileder under punktet   Klikk og klag

2. Begrunn dette med at det ikke foreligger noen avtale om kjøp.
Det er selger som eventuelt må dokumentere at en slik avtale foreligger. Dette kan være vanskelig hvis avtalen er inngått på telefonen.

3. Dersom selger sender saken til inkasso, tar du kontakt med inkassobyrået og gjør de oppmerksom på at kravet er omtvistet.
Skulle inkassoselskapet til tross for dette ikke stoppe saken kan du klage selskapet inn for Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på Inkassolovens § 8(god inkassoskikk)

4. Skulle selger stå fast ved kravet, må de bringe saken inn for Forliksrådet i kommunen hvor du har bosted.
Det er selger som har bevisbyrden for at kravet er rettmessig. Blir du klaget inn for Forliksrådet er det viktig at du sender tilsvar innen den gitte frist når forliksklagen mottas, og at du møter opp når det blir berammet møte. 

 

 

 

 

Kilde: Forbrukerrådet


Annonse:

Relaterte pekere:


Sist endret 25.april 2006 kl 20:04

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]