Følg oss på:

Følg oss på Twitter

Bli kvitt søtsuget

For mange av oss melder søtsuget seg gjerne flere ganger til dagen, og gjerne på kveldstid eller etter middag. Her har du 10 gode tips til hvordan du blir kvitt det.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 15.februar 2006 kl 14:02

Ved å kutte ut mye av sukkeret i kostholdet ditt, vil det bli mye enklere å oppnå din trivselsvekt.
Men husk på å unne deg litt kos innimellom, bare ikke hver dag. Få tips her til hvordan du hindrer kroppen din i å ha lyst på søtsaker og få gode råd til snacks som ikke bare smaker jern.

Spis regelmessig og ikke hopp over måtider
-Mitt aller beste  råd for å bli kvitt søtsuget er å spise frokost, spise ordentlige og regelmessige måltider gjennom dagen, og spise deg mett. Da får kroppen det den trenger og du slutter med småspising. Søtsuget kommer ofte fordi kroppen trenger noe, sier Jeanette Roede til kvinnebladet KK.

1.Når søtsuget kommer, puss tennene. Sjokolade smaker ikke like godt da.

2.Drikk et glass vann når du kjenner søtlysten. Det er generelt sunt for deg å drikke ca. en liter vann hver dag.

3.Hvis du skal spise sjokolade, så nyt den! Ikke dytt  den i deg og lat som du ikke har gjort det.

4.Forsøk å drikke mindre kaffe og brus. Koffeinholdige drikker og lettbrus øker søtsuget. Dessuten har lettbrusen en tendens til å skape sultfølelse, og man ende opp med å småspise utenom måltidene. Husk da å velge frukt og grønt som mellommåltider.

5.Regelmessig trening. Helst tre ganger i uken, bidrar til jevnere blodsukker.

6.Spis frukt og/eller grønt til alle måltider.

7.Spis nok til alle måltider. Det er ikke smart å forsøke å knipe igjen litt på alle måltidene.

8.For noen hjelper det å ta et kromtilskudd som kan bidra til stabilt blodsukker.

9.Velg grove kornsorter. Fiber øker metthetsfølelsen, og stabiliserer blodsukkeret.

10.Ikke hopp over måltider.


Tips til sunnere godteri.
1.Kokosboller. Mye søtt for kaloriene( 130 kalorier per stykk av de små) Kunsten er å klare å holde seg til kun en eller to kokosboller, ikke så lett kanskje..

2.Skjær opp frukt og grønt i grønnsaker, og dypp det i vaniljekesam, Hvis du liker dip, så kan du blande de vanlige posene, Holiday osv, med naturell youghurt istedenfor rømme.

3.Popcorn og saltstenger gir mindre kalorier enn chips. Men hvis lørdagskvelden ikke er det samme uten litt chips, prøv Sørlandschips. Den er et lite hakk sunnere enn vanlig.

4.Mørk sjokolade. Du får kjøpt sjokolade med 70 prosent kakao, som inneholder mest antioksidanter. Når smaken er såpass kraftig, nøyer man seg lettere med en liten bit. På den andre siden gar både lys og mørk sjokolade like mye fett, og den mørke har av og til mer fett.

5. Smågodt har mye mindre fett en sjokolade, men til gjengjeld nesten samme kaloriinnhold på grunn av alt sukkeret.

6.Tørket frukt. I de fleste matvareforetninger får man kjøpt tørket frukt av ulike slag, som er et veldig godt alternativ til godteri.


 

Kilde: KK.

 

 

 


Annonse:


Sist endret 15.februar 2006 kl 14:24

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]