Følg oss på:

Følg oss på Twitter
Matvarer som øker metabolismen

Matvarer som øker metabolismen

Metabolismen, også kalt stoffskifte, er det som avgjør hvor mange kalorier kroppen din forbrenner per dag, og å sette fart på metabolismen vil være den riktige veien å gå for å gå ned i vekt på en sunn måte.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 26.september 2017 kl 10:05

Bilde: 123rf.com
Innhold er levert fra Frisky.no

 

Dersom man forbrenner flere kalorier per dag vil vekttap være garantert, derfor vil man vinne på å ha riktig kosthold i forhold til forbedring av stoffskiftet. Det finnes flere matvarer som vil sette fart på metabolismen, derfor vil det her komme en liste over matvarer som kan hjelpe deg på veien mot vekttap.

 

Grapefrukt

Grapefrukt er bra for kroppen på flere måter. For det første vil den tilføre kroppen massevis av vitamin C. For det andre forhindrer den kroppen fra å produsere store mengder insulin, som er det stoffet som får kroppen til å lagre mat i form av fett. Derfor er det viktig å redusere insulinnivået. For det tredje inneholder grapefrukt fiber, som virkelig setter fart på fordøyelsessystemet.

 

Kalkun

Denne typen kjøtt er proppfull av proteiner som vil gi musklene de næringsstoffene man behøver for at de skal vokse. Større muskelmasse vil si at kroppen må forbrenne mer energi for å kunne forsyne musklene med den næringen de trenger, noe som vil føre til økning av metabolismen.

 

Brokkoli

I brokkoli finner man både kalsium og vitamin C, som begge er med på å sette fart på stoffskiftet. Kalsiumet vil sette fart på fettforbrenningen, mens vitamin C hjelper kroppen med å ta opp kalsium fra matvarer. Samtidig inneholder brokkoli en del klorofyll, som er enda et næringsstoff som setter fart på metabolismen.

 

Grønn te

Dette er en av de beste matvarene man kan benytte seg av for å sette fart på stoffskiftet. Grønn te er rik på antioksidantene ECGC og flavonoider, som begge er med på å øke metabolismen (les mer). Teen inneholder også små doser med koffein, som stimulerer sentralnervesystemet, og dermed vil gi deg mer energi og fart, slik at man forbrenner flere kalorier per dag.

 

Grønne epler

I likhet med grapefrukt, inneholder grønne epler store mengder med fiber, noe som vil forhindre kroppen fra å absorbere fett. Dette vil sette fart på metabolismen, samtidig som de kan forhindre søtsug og akutt sult.

 

Kanel

Kanel er veldig rik på flere næringsstoffer, som blant annet kan holde blodsukkernivået stabilt, fremmer et sunt stoffskifte og senker kolesterolet.

 

Bønner

Bønner inneholder store mengder med proteiner, noe som vil si at man kan bygge muskler uten å måtte få i seg alt fettet man får fra matvarer som kjøtt og andre typer animalske produkter. Kroppen er nødt til å jobbe hardt for å fordøye bønner, som igjen vil føre til et større energiforbruk. Denne matvaren tar lenger tid å fordøye, slik at man også vil føle seg mett lenger.

 

Chili

Jo sterkere en matvare er, jo bedre er den for stoffskiftet. Rød og grønn chili inneholder stoffet capsaicin, næringsstoffet som gir den sterke smaken. Capsaicin fører til at kroppen forbrenner kalorier lenge etter at man har spist, og man vil merke at hjertet slår fortere samtidig som metabolismen jobber raskere takket være dette fantastiske næringsstoffet.

 

Konklusjon

Som det her kommer frem, er det flere matvarer man kan velge for å sette fart på stoffskiftet og dermed få fart på vekttapet. Å velge riktig mat kan virkelig utgjøre de små forskjellene, slik at man når de målene man har satt seg.


Annonse:


Sist endret 26.september 2017 kl 10:23

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]