Følg oss på:

Følg oss på Twitter
Slik unngår du tynt hår og hårtap

Slik unngår du tynt hår og hårtap

Her er 5 naturlige råd mot hårtap som vil styrke håret ditt slik at du kan ta vare på og beholde din flotte hårmanke så lenge som mulig.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 10.mai 2016 kl 14:30

Kilde: Dermalife.co.in
Bildekilde: Thinkstock
 
Mer enn bare tøying
Slik unngår du tynt hår og hårtap
 
 
1. Få i deg nok vitaminer
Noen av de viktigste mineralene for hårtap er kalsium, kobber, jern, magnesium og sink. Mesteparten av disse finner du masse av i grønnsaker, men om du ikke spiser dette ofte nok bør du kanskje starte med vitamintabletter, for eksempel TRX2.
 
2. Tenk over kostholdet ditt
Spiser du nok proteinrik mat? Dette er en megaviktig næringskilde som vil motvirke hårtap. Protein finner du mest av i melk, eggehvite og fisk.
 
3. Ta vare på din psykiske helse
Det er flere helseplager som kan føre til hårtap, blant annet stress, blodanemi og medisiner for hjertesykdommer. Det mest vanlige folk sliter med i en hektisk hverdag er selvfølgelig stressfaktoren. Det er derfor viktig å ta deg tid til å slappe av, roe ned kroppen og la tankene og musklene få hvile. En perfekt måte å gjøre dette på er yoga. Faktisk kan flere forskjellige yogapositurer på egenhånd hjelpe til å redusere hårtap også.
 
Tre enkle positurer du kan prøve hjemme er for eksempel:
 
#1. Balayam Yoga – Denne metoden går ut på at du skal krølle fingrene på begge hendene dine inn mot hverandre med tomlene opp, samtidig som du også gnir neglene mot hverandre. Å gjøre dette konstant i 5-7 minutter skal visstnok hjelpe mot stress og hårtap.
 
#2. Uttanasana – Stå oppreist med føttene dine nær hverandre, slik at du rører både knær, føtter, hæler og tær. Samtidig som du puster ut, løfter du opp hendene og vrir deg nedover til hendene dine når gulvet. Prøv så godt du kan å slappe av i denne posituren og pust ordentlig ut før du reiser deg opp igjen.
 
#3. Sasangasana – Denne posituren kan enklest beskrives som ”kanin stillingen”, da du skal sitte med knærne på gulvet og hoftene på hælene dine. Plasser deretter begge hendene dine bakover på hælene dine og bøy hodet ditt ned vertikalt på gulvet. Prøv så godt du kan å løfte opp hoftene dine samtidig som du puster stødig inn og ut fem ganger. Ta deg en pause og gjenta.
 
4. Drikk mer vann!
Å holde seg hydrert er alfa omega når det gjelder helse, noe som selvsagt også har mye å si når det kommer til hårtap. Prøv å sette deg et mål om å drikke mellom 2 – 3 liter vann hver dag og du vil se at du ikke bare mister mindre hår, men du vil føle deg bedre generelt også.
 
TIPS: Kullsyreholdig brus svekker immunforsvaret, så prøv å styr unna den om du sliter med håravfall!
 
5. Hold kroppen i aktivitet.
Regelmessig trening gjør at svetten får gjort jobben sin ved å rense ut hårporene dine. Faste treningsøkter vil også gjøre deg sunnere, noe som selvfølgelig vil hjelpe deg med å vokse lengre, sterkere hårlokker.
Om du mister skremmende mye hår, så kan kanskje et godt tips kan være å teste ut laserkammen, Hairmax.
 
 
Kilde: Dermalife.co.in
Bildekilde: Thinkstock

Annonse:


Sist endret 10.mai 2016 kl 14:36

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]