Følg oss på:

Følg oss på Twitter
Triatlon- den nye folkesporten

Triatlon- den nye folkesporten

Løpebølge har vært et begrep vi har brukt om den kraftige økningen i antall løpere på for eksempel Oslo maraton på åttitallet og nå de siste fem seks årene. Det ser ut som at interessen for utholdenhetsidretter går i bølger. Er vi nå inne i en triatlonbølge? De fleste etablerte triatlonkonkurransene opplevde en økning av deltakere i 2015 og det ble etablert enda flere store konkurranser med stor suksess.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 18.desember 2015 kl 16:36

 

Løping er veldig tilgjengelig og det eneste du trenger er et par løpesko så er du klar. Normaldistanse løping i triatlon er 10 km og unnagjort på mellom 30 og 60 minutter for mange. Dette er for de beste bare halvparten av tiden de bruker på syklingen og man bør legge opp treningen der etter. Løpsdistansen er det siste du gjør i et triatlon og det er løpende du krysser målstreken. Det er alltid en god følelse i et løp å ha noe å gå på til slutt og kanskje få lagt inn en liten spurt. For å ha overskudd til dette bør man ha en del kilometer med løping i beina før du deltar i et løp og gjerne dobbeløkter hvor du sykler først for å kjenne på hvordan det er å løpe etter man har ”mørnet” beina på sykkelen.

 

Svømmingen er kanskje den minst belastende delen i triatlon og det sier mest om hvor tunge de andre grenene er. Selv om det er den minst belastende så er det nok den mest tekniske øvelsen og her kan mangel på på teknikk og mengdetrening fort utgjøre 10-20 prosent av den totale tiden. Når du bruker mange timer i bassenget hver uke er det fint å ha et par gode briller, men svømming er som løping, relativt lite utstyrsintensivt, den største investeringen du gjør her er i en våtdrakt.

 

Det er syklingen som varer lengst og det er her du kan plukke plasseringer. De som satser tungt innen triatlon har også investert tungt, særlig innen sykkel. Det ser ut til at man lett kan svi av tre til fire månedslønner på sykkelutstyr og bekledning. Men hvis man ikke er sponset og akkurat har startet med triatlon kan man finne fullt sykkelutstyr til under tyve tusen. For å få gjenspeilet treningsgrunnlaget ditt i konkurransetid er luftmotstand og vekt viktige faktorer når du skal velge sykkel. Men det kommer nok mest an på den som sitter på sykkelen og tråkker.

 


Relaterte saker:

Utholdenhetstrening reduserer PMS

Utholdenhetstrening reduserer PMS

Studier viser at utholdenhetstrening gir god effekt i reduksjon av symptomer på PMS og kan bli brukt som behandling.  Les mer »

Annonse:


Sist endret 11.januar 2016 kl 10:08

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]