Følg oss på:

Følg oss på Twitter
Mørketiden er et faktum.... hvordan er det med energien din?

Mørketiden er et faktum.... hvordan er det med energien din?

Den første snøen har allerede kommet, klokken er skrudd tilbake - altså kan vi forberede oss på både kaldere og mørkere dager. Hva skjer da med din energi?

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 31.oktober 2018 kl 09:48 av Henny Ekerhovd

 

Enten du er leder, medarbeider, partner, mor/far eller har en annen viktig rolle. Hva skjer med ditt overskudd, det som skal til for å beholde både innsatsvilje, humør og motivasjon oppe? 

 

Vi har alle perioder der vi føler oss opplagte og fulle av energi, og perioder der batteriene er tomme - og vi føler oss utmattet og tiltaksløse. Det er ikke alltid vi forstår hvorfor, det er heller ikke sikkert at vi er klar over hvor lavt energinivået vårt egentlig er. Det kommer kanskje tydeligere frem av vårt humør, motivasjon og hvordan vi har det når vi er sammen med andre. Kanskje er det familien, kollegaer eller venner som legger merke til det, før vi selv blir klar over alvoret av det.

Noen ganger tømmes batteriene langsomt, over en lang periode, da er det ikke så lett å bli oppmerksom på hva som egentlig skjer .......
 
Vet du selv når du er ute av balanse, og hva som er faresignalene når du holder på å tømme din energi? Vi har alle våre egne, personlige varseltegn eller signaler. Ta deg noen minutter og reflekter over om du har noen tegn på ubalanse, stress eller lavt energinivå. Vurder om følgende er noe du kjenner deg igjen i:


• Oppblussing av sykdom (f.eks: herpes, psoriasis, smerter og hodepine etc)
• Tankekjør
• Lett irritasjon
• Blir fort distrahert
• Svetter mye
• Følelsen av tidspress
• Søvnforstyrrelser (sover dårlig/lite eller sover mye)
• Bli mer innadvendt (lett deprimert)
• Blir ekstremt utadvendt og "rappkjefta" (litt manisk)
• Bekymring (f.eks helse, økonomi, forhold, jobb)
• Økt bruk alkohol, kaffe og mat


Vi anbefaler å være "føre var" - passe på å legge et godt grunnlag og ha en god balanse for en sunn og frisk helse. Kropp og sinn danner et system, og det er 3 områder som er like viktige for en optimal fysisk og mental helse:

 

1. Fysisk aktivitet
2. Mentaltrening
3. Balansert kosthold

 

1. Fysisk aktivitet: Her kan vi bare repetere det som er sagt så mange ganger før. Pass på å få minimum 30 minutters mosjon 3 ganger pr uke. Gå trapper etc

2. Mentaltrening: Ta kontakt med en dyktig coach, motivator eller oss www.procoaching.no, delta på kurs, les bøker, eller praktiser meditasjon. Her anbefaler vi MINDFULNESS.

3. Balansert kosthold: Dette kan i en travel hverdag oppleves både tungvint og forvirrende. Det er sagt 5 for dagen, men holder det når vi vet at næringsinnholdet i det vi kjøper i dag er minimalt? Har vi tid til å lage måltider som er velbalansert og næringsrike, og enda viktigere: GJØR vi det? Vår erfaring er at både tidsklemma og tilgjengeliget er begrensninger som de fleste møter.

 

Med vennlig hilsen

 

Henny Ekerhovd

VIP Motivator

signatur

Om du ønsker mer informasjon:
Tlf 458 06 458
Henny@procoaching.no
http://www.procoaching.no
https://www.facebook.com/ProCoaching.no

Denne artikkel ble første gang publisert her på jenteporten 29/9.2014


Relaterte saker:

Rosemount presenter “årets nykommer 2013”  ER DU VÅR NESTE DESIGNSTJERNE?

Rosemount presenter “årets nykommer 2013” ER DU VÅR NESTE DESIGNSTJERNE?

Det finnes masse talent i Norge, og det er mange unge jenter og gutter der ute som har potensial til å bli Norges nye store designstjerne. Nå er tiden inne for å forløse talentet og vise frem hva våre lovende designspirer har på hjertet. Kanskje du er den vi leter etter? Er du Norges nye designstjerne?  Les mer »

Annonse:


Sist endret 31.oktober 2018 kl 09:50

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]