Følg oss på:

Følg oss på Twitter

Tren bedre med kaffe

Er du glad i kaffe og trener har du en god nyhet her. Koffein øker ytelsesevnen under trening med over 10 prosent. Det viser en ny samling av 21 ulike studier på koffeinets effekt på fysisk aktivitet.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 18.januar 2006 kl 15:23

Rapporten er publisert i det medisinske tidsskriftet Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. Her skriver forskerne Mike Doherty og Paul M. Smith ved University of Luton at mange profesjonelle idrettsutøvere bruker koffein for å bedre sin mentale og fysiske ytelsesevne, og at funnene i de ulike studiene nesten unisont støtter teorien om at koffein øker ytelsesevnen hos de fleste mennesker.

– Denne rapporten er først og fremst imponerende fordi den samler omtrent all anerkjent forskning på koffeins innvirkning på prestasjon i forbindelse med trening. Det finnes mange enkeltstående studier som viser at koffein kan ha en positiv effekt på fysisk aktivitet, men her har man samlet og sammenlignet alle viktige funn på dette området. Dette et viktig stykke arbeid, sier Roger Cook, leder av Coffee Science Information Centre (CoSIC) i Europa.

Styrkende kaffe
– Ta deg en kaffekopp før treningsøkten. Du får tilført væske, du får en umiddelbar oppkvikker og du kan holde økten gående lenger før du blir sliten, sier han.

– Ikke uttørrende
Konsulent Ann-Helen Johansen i Norsk Kaffeinformasjon støtter Cooks anbefalinger.

– Av og til dukker det opp påstander om at kaffe og andre koffeindrikker tørker ut kroppen, og dermed ikke bør kombineres med fysisk aktivitet. Ifølge flere tunge studier er kaffe ikke noe mer vanndrivende enn andre væsker, sier hun, og viser blant annet til en rapport fra University of Connecticut. Rapportforfatter og professor Larry Armstrong har forsket på kroppen væskebalanse siden 1980, og mener at koffein ikke har større vanndrivende effekt enn vann. Han tar utgangspunkt i et kaffekonsum på én til fire kopper om dagen.

Johansen forteller at saken kan stille seg annerledes for personer som ellers ikke drikker kaffe. Da er den vanndrivende effekten langt større, fordi kroppen ikke er vant til koffein.

 


Annonse:


[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]