Følg oss på:

Følg oss på Twitter
Sommer! Tiden for klegg, kos og ...... konflikter!

Sommer! Tiden for klegg, kos og ...... konflikter!

Har du pakket koffert, sekker og bagger med alt som skal til for å holde kleggen unna, kosen på plass og konfliktene langt borte - og er nå klar for en velfortjent sommerferie?

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 7.juli 2011 kl 17:39 av Henny Ekerhovd

 

I løpet av disse ferieukene så tilbringer de fleste av oss mer tid sammen med våre nærmeste enn vi gjør resten av året. Enten vi reiser på hytten, på camping, utenlands eller vi blir hjemme så har vi forventninger til at ferien i fellesskap skal bli en positiv opplevelse.
 
Mye skal planlegges og organiseres, det kan bli varmt og hektisk samtidig som mange hensyn skal taes og ønsker skal oppfylles. Det at ingen av oss er tankelesere og at de fleste av oss har egne ønsker og behov kan ofte bidra til at det i løpet av ferien kan oppstå konflikter
 
 - du får her verktøyet til å løse konflikten på best mulig måte!

 

 

Tar du en konflikt eller er du konfliktsky?
 
Er du den som går direkte i konflikten? Dette er nok noe du gjør fordi du vet at du har rett og det vil du overbevise motparten om. Da er det ingen frykt du har, det er heller et behov for å få det siste ordet. Det er selvfølgelig en påstand, men vær nå helt ærlig - er du i angrep nærmest før det er snakk om en konflikt? 
 
Forslag til reaksjon; Neste gang kan du prøve å stoppe opp og trekke pustet godt inn før du starter. Bruk den godt kjente "tell til ti" Prøv å lytte, virkelig å lytte til det den andre sier. Spør deg selv om det som sies faktisk er en annen mening eller er det kanskje en som ber deg om hjelp? Om du klarer å roe ned i stedet for å angripe så vil du ganske sikkert oppleve langt færre konflikter enn tidligere.

 
Er du den som for enhver pris unngår konflikter? Det bare krymper seg i deg, du ønsker å glatte over og trekke tilbake det du sa. Du vil bare glemme det hele og bare fortsatt å være gode venner. Det som da skjer er at ofte så vokser frustrasjonen, irritasjonen og spenningen av å gå og kjenne på antydningen til en konflikt.  
 
Forslag til reaksjon; Prøv å løse konflikten, bruk anledningen til å få rensket luften før konflikten vokser til større proporsjoner. Om du kjenner deg igjen i denne beskrivelsen så vil du kanskje bli overrasket over hvor rask en konflikt kan bli løst dersom du tar den når den oppstår i stedet for å tenke på "husfreden" . Kanskje kan du huske episoder tidligere der du i ettertid tenkte at det var jo ikke så galt allikevel? Husk at du også har et ansvar for å være tro mot deg selv og sette dine egne grenser - bare du viser den andre respekt og snakker ordentlig.
 
 
Er du den som blir satt ut, som blir helt passiv av konflikter? Konflikten vokser, ubehaget blir større og større men frykten for selve konflikten får deg til å tie. Du velger å ikke ta ansvar for dine argumenter, dine følelser eller dine behov. Det er som når et forskremt barn er helt stille, i håp om at ingen skal se det. Det sant at ingen ser deg, men det er nettopp det som er problemet! For når ikke du selv åpner opp og forteller hva du har bruk for, hvem skal da gjøre det? 
 
Forslag til reaksjon; Øv deg til å være bevisst og fokusert på hva du mener og ønsker, også midt i konflikten. Si i fra, slik at andre mennesker også tar hensyn til deg og dine behov. 
 
For å løse en konflikt på en grei måte er det derfor viktig at du identifiserer ditt konfliktmønster og kanskje prøver å gjøre noe annet enn det du pleier - om ikke annet så for bare å utfordre deg selv og dine gamle vaner. Å ha flere strenger å spille på er gull verdt når du kommer i en konflikt!

 

 

 

Gjenkjenner du seg selv i en eller flere av disse reaksjonene: 

  • Er du i offer-rollen? ("det er synd på meg", "det er urettferdig", føler deg såret, frustrert eller har lyst å gråte)   Prøv følgende: Vær åpen og mottakelig. Minn deg selv på at det skjelden dreier seg om deg og den andre personlig, det handler bare om to forskjellige meninger.
  • Behovet for å ha rett? (å være dømmende, bedrevitende, alltid ha det siste ordet)                                               Prøv følgende; Gi slipp på behovet for å ha rett. Igjen, det er viktigere å bevare et godt forhold til den man har en konflikt med enn å få rett. Prøv å se situasjonen utenfra, behold oversikten; forestill deg at du sitter på en sky høyt, høyt over konflikten -og ser ned på det hele. 
  • Har du fokus på deg selv i stedet for alles beste? (lytter ikke, dekker kun egne behov)
    Prøv følgende; Lytt! Er du helt sikker på at du faktisk har lyttet til motpartens meninger. De fleste konfliktene starter fordi vi slutter å lytte til det den andre har på hjertet. (prøv å lytte uten å konkludere, tankelese  eller formulere ditt eget svar) 
     
  • Bruk av skyld? (anklage, bebreide, fordreie ting)
    Prøv følgende: Vær hos deg selv mens konflikten pågår. Ta ansvar for dine egne meninger og ha respekt for den andres meninger - ikke møt disse med egen fortolkning eller hensikt for å såre.
     
  • Bruk av makt? (angripe eller rope, bli fornærmet, surmule, ignorere)
    Prøv følgende; Trekk pustet dypt og snakk rolig. Ved å heve stemmen er det for en form for maktbruk  som kanskje bidrar til at konflikten styrkes.

 

 

Med vennlig hilsen

 signatur

Henny Ekerhovd

Image & Master Coach


Tlf 458 06 458
henny@procoaching.no

Denne artikkel ble førstegang publisert på jenteporten.no Juli 2011.

Relaterte saker:

Griper du en gylden mulighet

Griper du en gylden mulighet

Opplever du at du tviler på deg selv og dine evner? Har du gått glipp av noe fordi du ikke følte deg god nok, eller trodde at du nok ikke ville holde mål - at du ikke var dyktig nok?  Les mer »

Annonse:

Relaterte pekere:


Sist endret 27.juli 2018 kl 12:50

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]