Følg oss på:

Følg oss på Twitter
Hvorfor er det sunt å spise bær?

Hvorfor er det sunt å spise bær?

”Alle” vet at det er sunt å spise frukt og bær, og blir vi presset kan vi kanskje klare å komme opp med ord som ”fiber”, ”vitaminer” og ”antioksidanter”. Men faktum er at mye fortsatt er ukjent når det gjelder de helsebringene effektene i frisk frukt og bær. Ian Pryme, som er professor ved Universitet i Bergen, mener han har funnet noe av svaret. Årsaken til at vi minst bør få i oss ”fem om dagen” er at de inneholder store mengder lektiner. Dette er naturens egne forsvarsstoffer, og Prymes forskning viser at de kan beskytte oss på samme måte som de beskytter plantene mot angrep utefra.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 16.mai 2011 kl 22:45 av Lise Lotte Andersen

 

 

Lektiner er en type proteiner som finnes i mange planter, bær og frukter. Lektiner har vist seg å være spesielt gunstig for blant annet fordøyelsen og for å styrke immunforsvaret.

 

Naturlig beskyttelse


Hos plantene fungerer lektiner som et slags naturlig forsvarsstoff. Når en plante blir angrepet, for eksempel av et insekt, så øker innholdet av lektiner. Noe av den samme effekten ser vi hos mennesker. Dersom vi sørger for å få i oss nok lektiner – og da må frukt, bær og grønnsaker helst spises rå eller gjennom kosttilskudd – så vil lektinene binde seg til reseptorer i mage og tarmsystem og på den måten bidra til å hindre at skadelige organismer får feste.

 

Fakta om professor Ian F. Pryme

 

Ian F. Pryme ble født i 1944 i Stockport, Storbritannia. Han har arbeidet i Norge siden 1967 i forskjellige stillinger innen forskning, undervisning og administrasjon. Siden 1992 har han vært Professor i Biokjemi og Molekylærbiologi.

 

Fakta om lektiner

 

Navnet lektin kommer av det latinske ordet "legere" som betyr å selektere eller velge.


Lektiner er hardføre proteiner som er vanskelig å bryte ned og har en naturlig resistans mot magesyre og fordøyelsesenzymer. Lektinene vi inntar med maten når derfor tynntarmen helt intakte, dersom maten ikke er blitt utsatt for sterk varme. Et daglig inntak av lektiner kan på den måten bidra til å styrke kroppens immunsystem, og kan i tillegg beskytte oss mot virus og bakterier som kommer fra kilder som eksempelvis drikkevann.


Lektiner finnes i de fleste planter, bær og frukter, eksempelvis i bananer, tomater, poteter, paprika, nøtter og hyllebær. De eksisterer også naturlig i mennesker og dyr, samt i mikroorganismer. Lektinforskning er et relativt nytt forskningsfelt og det oppdages stadig nye lektiner og bruksområder.

 

Lektiner og helse:

 

         Innholdet av lektiner i frukt og grønnsaker er noe av det som gjør det viktig å få i seg: Fem om dagen

         For at lektinene skal være effektive må de være aktive – det er derfor frukt og grønnsaker må nytes rå.

         Lektiner fra hyllebær kan forhindre mageproblemer og ”sure oppstøt”

 

 


Relaterte saker:

Vitamin-smoothie

Vitamin-smoothie

En deilig og forfriskende smoothie med mango, jordbær, sitron og eplejuice. En skikkelig vitaminboost!  Les mer »

Annonse:

Relaterte pekere:


Sist endret 19.mai 2011 kl 10:35

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]