Følg oss på:

Følg oss på Twitter

Kuriøs høsttrend

Tradisjonen tro, går vi trolig en bløt årstid i møte. Da er det vel en gledelig nyhet at våre forfedres trofaste følgesvenn kalosjen er på sterk fremmarsj i motebildet.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 16.oktober 2006 kl 10:59

På begynnelsen av 1900-tallet produserte Tretorn om lag én million par kallosjer i året.

- Kalosjen er en viktig del av vårt sortiment, ikke bare av historiske årsaker som at Tretorn var de første til å produsere kalosjer, men også fordi vi ser muligheter for å kunne selge dette produktet fremover, sier Nina Berg, PR-ansvarlig i Tretorn og Puma Norge.

Gummiens renessanse

Egentlig er kalosjer ingen nyhet. Den moderne kalosjens historie startet trolig sent på 1800-tallet. Den var et vanlig innslag i et assortert fottøysortiment helt frem til etterkrigstiden. Og mange av den eldre garde bruker fremdeles sine slitesterke kalosjer.

Så egentlig er det bare de to-tre siste generasjonene som ikke har verdsatt kalosjens fortreffelighet. Ikke før nå. I løpet av de par siste årene er kalosjen gått fra å være en pussig raritet i farfars gjemmer til å bli en høyt ettertraktet moteingrediens for ungdommen.

Kalosjens funksjon

I tillegg til å være trendy, har kalosjen også andre egenskaper. Det viktigste med en kalosje er at den beskytter skoene dine mot regn, snø og salt når du er ute og går i vinterhalvåret. Og den skal selvfølgelig være ett hundre prosent vanntett. Kalosjen kan du enkelt rengjøre både utvendig og innvendig ved å holde den under rennende vann.

En god kalosje er laget i elastisk gummi, som gjør det lett å trekke den over flere ulike typer sko. I tillegg er det viktig at gummien ikke stivner når gradene kryper nedover på det blå området. Og så er lurt å sjekke at sålen gir godt feste ved glatt underlag.

Moderne klassiker

Kalosjen Henry fra Tretorn var i sin tid den første kalosjen på markedet og blir igjen å finne i norske butikker. Kalosjen er enkel og stilren og er en moderne variant av den gamle klassikeren.

- Den nye versjonen har en lekker design og appellerer både til en yngre og en eldre brukere, sier Berg.
- Den er gjennomdesignet og tilpasset brukerens behov for funksjonalitet og kul mote.

Henry fra Tretorn er å finne i størrelsene 34-47 og kommer i svart, gul og blå. Veiledende utsalgspris er 400 kroner.


Annonse:

Relaterte pekere:


Sist endret 16.oktober 2006 kl 11:01

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]