Følg oss på:

Følg oss på Twitter

Kos deg til en smalere midje

Nå som sommeren er på hell, er det først nå vi kanskje merker at livvidden har fått strekt litt på seg i sommer. Late dager på stranden, gode middager på restauranter, og kjølige drinker i varmen har begynt å sette sine spor. Trening er selvsagt den beste oppskriften. Men synes du det er vankelig å komme i gang, prøv disse tipsene som vil gjør veien til en smalere midje langt mer behagelig.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 22.august 2006 kl 16:00

Det aller første du bør gjøre når du skal starte med å spise sunnere, er å hive ut alt som er usunt i både kjøkkenskap og kjøleskap. På den måten har man ingen fristelser når man kjenner søtsuget komme. 

Spis frokost
Du har sikkert hørt det mange ganger før. Frokost er et av de viktigste måltidene i løpet av dagen. Hvis du ikke spiser i løpet av en times tid etter at du har stått opp, vil du ta opp desto flere kalorier i løpet av dagen.

 Rett deg opp
Ikke sitt henslengt i godstolen mens du spiser. Da tar det lengre tid før du blir mett. Hvis du derimot sitter med rett rygg vil du føle deg mett raskere. Grunnen til dette er at maten lettere kommer inn i den lavere delen av magen. Når maten er nederst i magen forteller den hjernen din at du er mett.

Ta deg tid
Det tar omtrent 20 minutter fra magen din blir full til hjernen din får vite at du er mett, så ikke spis mer enn du selv vet magen din får plass til.

Kle deg for middag
Ikke spis middag i joggebukse med stort liv. Magen blir naturlig litt større etter et måltid, og hvis du har på deg en normalt stram bukse vil den begynne å stramme når du har spist for mye.

Vær i solen
Har du en tendens til å spise når du er i dårlig humør? Oppsøk solen i stedet. Sollys aktiverer den delen av hjernen som påvirker humøret ditt. En 20 minutters tur i solen kan fjerne depresjonsappetitten.

Spis nøtter
Mandler kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Prøv å spise nøtter i stedet for potetgull.

Krydder i hverdagen
Mat med krydder som gurkemeie, cayennepepper, sennep, chili, ingefær og hvitløk kan øke stoffskiftet, noe som hjelper deg med å brenne mer fett. I tester der folk ble gitt krydret mat, forbrant de 45 kalorier ekstra per måltid.

Drikk mens du spiser
Hvis du drikker på tom mage øker blodtrykket ditt raskt, noe som betyr at du vil føle deg skrubbsulten når det synker igjen kort tid etter. Men hvis du drikker ved måltidet, spiser du færre kalorier og føler deg mettere over tid.

Få nok søvn
Mangele på søvn påvirker nivået av hormoner som kontrollerer apetitten. Så har du hatt en dårlig natt, er det størresannsynelighet for at du vil spise mer dagen etter.

Slå av Tv-en
TV-titting gjør at du spiser mer. Når du spiser og ser på TV samtidig vil ikke tankene dine konsentrere seg om maten, og du vil dermed ikke fokusere på hvor mye du spiser.

Ta det rolig
Når du er stresset vil hormoner i blodet få kroppen til å lagre mer fett.

Nyt sjokolade
Ikke føl deg skyldig hvis du spiser en sjokolade. Så lenge man spiser det med måte er det ingen fare på ferde. Mørk sjokolade er å anbefale, da det er mer kakao og mindre sukker.

Spill klassisk musikk
Finn fram CD-er med Mozart, Grieg og annen klassisk musikk og spill det mens du spiser. Musikken vil redusere farten du spiser i. Ved å spise sakte vil hjernen ha tid til å ta imot beskjed fra magen din om når du er mett. Du vil dermed spise mindre. Hvis klassisk musikk ikke er det cd-hyllen er fylt mest opp av, sett på rolig behagelig musikk som alternativ. 

Hold deg unna karbohydrater om kvelden
Kroppens arbeider saktere med maten du har spist om kvelden når du ikke beveger så mye på deg. Derfor lagrer den mer fett. Det fører imidlertid ikke til at vi spiser mindre. Hvis du er sulten om kvelden bør du spise frukt eller grønnsaker.  Hakk opp forskjellige grønnsaker og legg i det i en plastbolle i kjøleskapet. Da er det bare til å helle litt i en skål når sulten melder seg. Bruk kalorifattig dressing for mer smak. 

Spis mer
I stedet for å spise en fet dessert, spis mer til middag. Ta en ekstra porsjon med kylling eller fisk slik at du er mett når det er tid for dessert. Og ønsker du ned i vekt er trikset å spise litt hele tiden for å holde forbrenningen i gang.

Slank deg med en venn eller kollega
Det er lettere å slanke seg hvis du gjør det sammen med en god venn eller kollega. På den måten hjelper man hverandre til å holde motivasjonen oppe.

 


Annonse:


Sist endret 8.desember 2010 kl 21:44

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]