Følg oss på:

Følg oss på Twitter

Hold vekten i sjakk på supermat

Det er ikke bare grønne salatblader som skal til for å holde deg sunn og vekten i balanse. Her har du gode tips til sunn mat i handlekurven som smaker godt året rundt.

Del på twitter Del på facebook

Skrevet 19.juli 2006 kl 16:01

Det er amerikanske Joy Bauer som gir deg listen. Han er kjent i USA fra TV-programmet Good Morning America, der han snakker om ulik supermat. Nå kan du prøve å legge denne supermaten til kostholdet ditt.

Blåbær

Blåbær er fullt av antioksidanter. Bærene senker høyt kolesterol og reduserer risikoen for hjertelidelser. Nå som høsten er rett rundt hjørnet, er det bare å forsyne seg av naturens sitt lager. ta en tur i skogen, og plukk i vei.

Her er noen måter du kan bruke blåbær på:
- Bland blåbær i pannekakerøren, kjempegodt!
- Ta blåbær i fruktblandinger
- Bruk blåbær i yogurten

Chilipepper

Selv om det er kjent for sin sterke smak, er det veldig sunt. Chilipepper inneholder capsaicin. Det er dette som gjør pepperen sterk, men den kan også forebygge mot kreft, spesielt i bukspyttkjertelen.

Her er noen måter du kan bruke chilipepper på:
- Bland det inn med grønnsaker
- Bruk det i en tunfisksalat, ved å blande det med tomatsaus

Grønn te

Det kommer stadig nye undersøkelser som viser de gode sidene til grønn te. Teen inneholder antioksidanter og kan muligens redusere risikoen for ulike krefttyper. For noen kan denne teen virke litt smakløs, men hvis du tilsetter litt brunt sukker, setter den i kjøleskapet noen timer, er dette et supert alternativ som iste.

Yogurt

Yogurt har lite eller ikke noe fett, har mye kalsium som er godt for bena og er en av de eneste matvarene som naturlig inneholder probiotic. Probiotic er blant annet bra for fordøyelsen. Yogurten kan derfor plassere sunne bakterier tilbake i tarmen for å forhindre H-pylori og diare. I tillegg forebygger kalsiumen og vitamin D mot tykktarmkreft.

Her er noen måter du kan bruke yogurt på:
- Yogurt-fruktdrikk
- Hjemmelaget frossen yogurt
- Lag ostekake
- Ha det i en hjemmelaget dressing


Villaks

Fisken er full av Omaga 3. Det hjelper blant annet med å fortynne blodet, gjør deg gladere, beskytter mot hjerte- og karsykdommer og styrker immunforsvaret. Får du ikke tak i villaks, er de pakkene du får kjøpt i dagligvare forretningene også et godt alternativ.

Nøtter

Nøtter og peanøtter kan redusere risikoen for diabetes og hjertelidelser. De inneholder store mengder med fett som er sunt for hjertet og hjelper med å stabilisere blodsukkeret.

Her er noen måter du kan bruke nøtter på:
- Skjær opp epler og bananer og smør på peanøttsmør
- Peanøttsmør blandet med havremel
- Peanøtter i salat
- Peanøtter i yogurt
- Hjemmelaget mix av peanøtter, mandel, hele kort og solsikkefrø
- Peanøttsmør på toast med hele frø
- Peanøttsmør i frossen vaniljeyogurt

Tomat

Tomater er rike på antioksidantet lycopene og kan beskytte mot prostatakreft. Dersom du koker tomaten blir det lettere å absorbere lycopene. Du bør derfor bruke mye tomatsaus og andre produkter med kokt tomat.

Her er noen måter du kan bruke tomat på:
- Ha på hele biter på en pizza
- Rist hele tomater i ovnen – gjerne med olivenolje og litt salt
- Bland knuste tomater med chili
- Lag en suppe med grønnsaker, tomat og ris
- Hvetepasta med tomatsaus

(Kilde: ABC News, Mozon.no)


Annonse:


Sist endret 31.juli 2006 kl 10:40

[ Annonsere på jenteporten.no | Om jenteporten.no | Kontakt oss | Rettigheter & ansvar ]